En introduktion till strategispel

I slutet av 1980-talet släppte spel- och datortillverkaren Amiga ett spel som skulle komma att bli det första i en helt ny genre av omåttligt populära spel för både datorer och konsoler: Sim City. Den avgörande och stora skillnaden mellan detta spel och de på marknaden tidigare dominerande spelen är att man nu som spelare styrde flera enheter i spelet, vilket betydde att strategispelet nu var fött. Detta i jämförelse med att man innan endast kontrollerade en sak i spelet, exempelvis en paddel, som i Pong. I vårt exempel Sim City skulle man till exempel, genom att vara borgmästare, kontrollera tre olika områden i den stad man regerade (industri, bostäder och handel). Dessa tre områden var i princip självgående men krävde regelbundet engagemang och tillsyn för att utvecklas optimalt.

 

Strategispelen hade sin glansperiod under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet, men många uppskattar denna typ av spel även idag. De flesta strategispel som spelare både online och offline spelar nuförtiden är av typen krigsspel, vilket innebär att man samtidigt som man utvecklar sina enheter och dessas egenskaper, också testar dem mot en motståndare (en verklig motståndare eller en fiktiv variant som konstrueras av datorn).

 

Sim City har i likheter med många banbrytande spel fått många efterföljare, och en del av dem har onekligen fått en alldeles egen plats i spelhistorien. Bland dessa kan nämnas spelserier som Age of Empires och Civilisation.

 

Många strategispel är tillgängliga online och denna typ av spel gör sig väldigt bra i detta sammanhang, eftersom de är beroende av en tänkande och motplanerande fiende. Oavsett om man spelar på dator eller konsol så är det lätt att hitta spel som kan spelas mot andra.